perjantai 16. lokakuuta 2009

Road trip 8.-12.9.

Valencia-Granada-Sierra Nevada-Malaga-Nerja-Valencia

Mistähän alottaisin? Niin mahtava reissu, ettei tiedä, mitä siitä osaisi kirjottaa. Kaikkea ei vaan pysty selittää! Täällä oli viime viikon perjantaina 9.9. vapaapäivä, Valencian päivä (Dia de la Comunitat Valenciana) ja samoin maanantai 12.9. oli kaikilla vapaa (Dia de la Hispanitat eli Amerikan löytymisen päivä tai jotain vastaavaa). Me päätimme vuokrata auton ja lähteä reissuun kohti Etelä-Espanjaa, Andaluciaa. Porukassa oli samoja tyyppejä, joiden kanssa muutenkin vietetään eniten aikaa; Anni, kaksi Carolinaa saksasta, Cory jenkeistä, Maarten Hollannista ja lisäksi kaksi tyttöä, Louisa ja Kathi Saksasta (he jäivät opiskelemaan Gandiaan, evät siis asu täällä Valenciassa). Louisalla on täällä oma auto mukana Saksasta, joten tarvitsimme vain yhden vuokra-auton. Varasimmehostellin 2 yöksi Grandaan ja 2 yöksi Malagaan. Muita suunnitelmia ei ollut.

Toisella Carolinalla oli 21-vuotis synttärit torstaina. Päätimme juhlistaa niitä unohtumattomasti huoltoasemalla. Yllä kuvassa minä ja synttärisankari autossa kakkujen kera. Alla kuvassa unohtumattomat synttärit huoltoasemalla.

Granada

Granadan kuuluisimman nähtävyyden, Alhambran, pääsisäänkäynti aamulla klo 7. Odottelimme auringon nousua, sillä aamu oli todella kylmä! Hostellin respassa meille kerrottiin, että Alhambraan myydään vain 500 lippua/päivä, joten siellä täytyy olla mielellään ennen klo 7.30 jonottamassa. Eihän siinä siis muu auttanut, kuin laittaa herätyskellot soimaan klo 6.00 ja lähteä jonottamaan lippuja. Torstai-iltana ei siis tullu juhlittua, vaan käytiin ainoastaan syömässä Caron synttäreiden kunniaksi.

Alhambra oli mahtava, mutta sitä ei mitenkään saa ikuistettua yhteen tai edes muutamaan valokuvaan. Lyhyesti sanottuna Alhambra on Maurihallitsijoiden rakentama palatsien, puistojen ja linnakkeiden kokonaisuus. Se on rakennettu 1300-luvulla. Upeaa työtä, kaikkia pieniä yksityiskohtia myöten. Suosittelen käymään!
Anni ja minä Alhambrassa. Aurinkokin nousi vihdoinkin, eikä tarvinnut enää palella!:)

Kävimme Granadassa myös Albaicinissa, eli Granadan historiallisessa vanhassa kaupungissa "joka on kiistämättä Espanjan hienoin aarre" (matkaoppaan mukaan). Granadasta jäi kaikin puolin hyvä fiilis. Hostellimme "Hostal Nuevas Naciones" oli loistava. Jos olet menossa Granadaan, suosittelen lämpimästi!

Sierra Nevada

Matkalla Granadasta Malagaan teimme pienen lenkin Sierra Nevadan vuoristoon. Halusimme nähdä vähän hienoja maisemia ja nauttia aamiaisen jossain kivassa paikassa (ostimme paljon aamiaistarvikkeita mukaan). Löysimme ihanan paikan järven rannalta. Sää oli aurinkoinen ja lämmin, maisemat olivat mahtavat.

Istuimme vuorten keskellä aamiaisella ja syömisen jälkeen hyppäsimme järveen uimaan. Vesi oli kylmä, mutta kirkasta ja virkistävää. Ihanaa! Emme malttaneet lähteä, vaan vietimme paikassa monta tuntia. Uimme, kuuntelimme musiikkia, otimme kuvia ja söimme. So relaxing!

Malaga

Malagassa yövyimme myös loistavassa hostellissa. Babia -hostelli oli avattu vasta 2 viikkoa sitten, joten kaikki huonekalut, kylpyhuoneen kaakelit, vuodevaatteet yms hohtivat uutuuttaan. Henkilökunta oli mukavaa, aamiainen sisältyi hintaan (14e) ja kaikki toimi loistavasti. Malagassa otimme rennosti. Sunnuntaina vietimme lähes koko päivän rannalla. Aurinko paistoi ja taivas oli lähes pilvetön, kuten yllä olevasta kuvasta voi huomata.

Malagassa ei ole niin paljoa nähtävää, kuin Granadassa. Malagassa on paljon turisteja, minkä voi huomata jo siitä, että palvelua saa lähes kaikkialta englanniksi. Yritimme puhua espanjaa ravintolassa, kaupassa ja muualla, mutta he käänsivät keskustelun aina englanniksi. Ärsyttävää!

Jottei Malagassa käyminen olisi pelkkää rannalla loikoilua, syömistä ja juhlimista, teimme myös vähän sight seeingia. Kävimme Alcazabassa, 800-luvun Maurilaislinnoituksessa. Alcazaba ei ollut läheskään niin hieno kuin Alhambra Granadassa, mutta sieltä oli hienot maisemat. Alla pari kuvaa Alcazabasta.

Nerja

Ilman suunnitelmia matkalla voi tapahtua mitä tahansa. Kuinka ollakaan, Annin 80-vuotias mamma oli lomamatkalla Nerjassa kahden ystävänsä kanssa. Miten on mahdollista, että lomaviikko oli sattumalta juuri silloin, kun me olimme Malagassa road tripilla? Nerja on noin 50 minuutin ajomatkan päässä Malagasta - ja vieläpä meidän kotimatkan varrella!

Lähdimme maanantai-aamuna noin 10 aikaan ajamaan kohti Nerjaa. Kävimme moikkaamassa Annin mummoa hotellilla ja samalla kävimme uimassa meressä, sillä hotelli oli aivan meren rannassa. Opetimme automatkalla kaikille sen verran suomea, että he osasivat vuorotellen sanoa esimerkiksi "Hei, olen Caro. Olen Saksasta. Hauska tutustua". Se olisi pitänyt saada videolle! Kohta nämä kaikki kaverit puhuvat sujuvaa suomea, sillä myös numerot 1-10 sujuvat jo loistavasti!

Nerjasta lähdimme ajamaan kohti Valenciaa. Vihdoin oli myös mun vuro päästä auton rattiin! Jes! :)

1. Onneksi edes toinen auto oli VW.... ;)

Ei muuten oikein näy noi kaikki kuvat isoina.

2. Ei näykään, huomasin just saman. Ne on Caron kameralla otettu ne pienet kuvat, en tiiä mikä on ongelmana. Katotaan jos jaksan keksiä jonkun ratkaisun, millä ne saisi suuremmiksi. Mun omat kuvat taas näkyy vähän liiankin isoina, mut oon liian laiska pienentämään niitä. Näettepähän ainakin tarpeeksi tarkasti :D

3. Varmasti hieno reissu! Hyvä että lähditte, vaikka lomapäivät olis varmaan saanut kulumaan myös Valenciassa. Hasta la vista amigo - kait tää oli espanjaa... näkemisiin t. mama

4. Oli kieltämättä loistava reissu. Sitä ei vaan pysty kuvailemaan sanoin tai edes kuvin.. :)

Ajattelin keskittyä Valencian "turistikohteisiin" sitten, kun saan tänne vieraita. Esim toi La ciudad de las artes (=ne valkoiset rakennukset, jotka näkyy joka kuvassa, jos vaikka googlettaa Valenciaa) maksaa kai 30 euroa, en viitti kovin montaa kertaa käydä siellä sisällä.. Vierailijoita odotellessa siis! ;)

Kiva, että jaksatte lukea mun pitkiä irjotuksia. Yritin kirjottaa mahdollisimman lyhyesti.

Hasta la vista! Oli se espanjaa :)

<3 Sanna

5. Voi hitsi miten hyvältä kuulostaa! Mun on PAKKO päästä käymään siellä nyt kun siellä olis noin hyvä ja huolehtiva opaskin paikalla. ;)

Kiitos Santtu rakas vielä kortista, se on ihana! Huomenna opettelen Tuomon koneelta sen Skypen käytön, niin voidaan alkaa jutella sillä.

Pitäkää kivaa äipän kanssa! Oon ihan kade kun se saa olla sun eka vieras.

<3, Maiju

p.s. Jos käytte shoppailemassa ja äippä pohtii mitä se voisi tuoda mulle tuliaisiksi, niin ehdota jotain kivaa mekkoa esim. Mangosta. Koko M. ;)